Festék
2018.09.29
Rengeteg féle anyag létezik, amivel festeni lehet. Egészen bizonyos, hogy a kettő leggyakoribb festékfajtával mindenki találkozott már „éles” helyzetben, mondjuk rajzórán. Bizony a jó öreg vízfesték (akvarell) valamint az „iskolai” tempera (ez valószínűleg gumiarábikumos tempera volt). Nekem nem sikerült egyiket sem megszeretnem gyerekkoromban, nem volt sikerélményem velük kapcsolatban. Nem véletlenül.
Vízfestékkel festeni nem is olyan egyszerű, főleg nem egy gyereknek. A papírra tett festék pacáim rendszeresen önálló életet kezdtek el élni, arra folyt amerre Ő gondolta, nem arra amerre ÉN szerettem volna. Így nem lettünk túl nagy barátok! Temperázni már sokkal jobban szerettem, az valahogy jobban engedelmeskedett. Később, már nem iskolás koromban egész jó barátok is lettünk. Olyannyira, hogy felfedeztem magamnak a temperatechnikát. Nem ám a jó öreg „iskolai ismerőst”, amelyet papírboltokban tubusba zárva árultak, hanem egy teljesen új anyagot. A tojástemperát, kazein temperát, melyeket én készítettem. Rengeteg receptet kipróbálva, hónapokat bíbelődve különböző emulziók kikísérletezésével. Ezeket az emulziókat kevertem össze a porfestékkel (pigment), mindig csak az adott nap felhasznált mennyiséget bekeverve. Teljesen úgy, mint a régi festőműhelyekben az inasok. Nagyon lelkesítő közvetlen közelről látni, hogyan készül a festék. A festőember lényegesen közelebb kerül így a felhasznált anyaghoz. Megtanulja, hogy mi van abban a bizonyos boltban vásárolt, rejtélyes tartalmú tubusban. Viszont nagyon időigényes és nagyon sok hely kell hozzá, amiből nekem egyre kevesebb lett. Így visszajöttek a boltban vásárolt tubusok, mégpedig olajfestékek.
Ez szerelem lett. Nem oly gyorsan ellobbanó, hanem igazi, tartós, nagyon sok örömet adó, nagybetűs SZERELEM. Olajfestékkel nagyon sokféleképpen lehet festeni. Nem véletlen, hogy már több mint ötszáz éve használják különböző művészeti korszakok alkotói. A legfőbb erénye, hogy nagyon sokáig, a végtelenségig lehet fejleszteni vele a képet. A hátránya az, hogy szerves oldószerek (terpentin) végett picit (egyesek szerint kibírhatatlanul) szúrós szaga van. Én igazából már nem érzem, engem nem zavar. (Bár volt idő, amikor pontosan a szaga végett abba kellett hagynom az olajfesték használatát, később bővebben kitérek életem eme epizódjára).
Azért szeretem az olajfestéket, mert rendkívül változatosan lehet vele dolgozni. Szabad az anyagot kenni, gyötörni, nem kell rögtön készre festeni, fejleszthető a végtelenségig, visszakaparható, visszatörölhető, átfesthető, de éppen vékony lazúrokban is felhordható. Lehet ecsettel felvinni a képre, különböző méretű festőkéssel vagy mindenféle műanyag darabkával, (még lejárt bankkártyát is használhatok hozzá)! Az adott téma, maga a kép dönti el, hogy teljesen szárazon pasztózusan felkent vagy vékonyan lazúrokkal fejlesztve festek. Ez nagyon változatossá teszi az egész festés folyamatát, rengeteg módon variálható, soha nem lehet megunni. Persze vannak alapvetések ebben is. A sötétebb színeket inkább vékonyan felhordva, a világosakat pasztózusan felrakva festek, de ezek sem kőbe vésett szabályok. A kép alakítja, formálja saját magát, meg akar születni, én pedig jókedvűen segítek neki ebben. Többféle minőségű festék kapható a művészellátókban. Három főbb csoportra szokták osztani:
-
stúdió minőségű olcsóbb árfekvésű festékek. Jellemzőjük az alacsony pigment tartalom, súlypát nevű anyaggal (bárium-szulfid) pótolják a hiányzó pigment mennyiséget, súlypát a „töltelék anyag”. Nem megfelelő módon színez ez a festék. Valamint nagy hátránya az is, hogy drágább színeket pl.:kobalt kék nem az eredeti pigmentből készítik, hanem valamilyen imitációt használnak fel. Ilyenek a különböző bevásárló központokban árult festékek (aldi, lidl, tesco). Mindenkit lebeszélek róluk, nem alkotó munkához valók.
-
művész (artist) minőségű festékek már sokkal több pigmentet és arányaiban kevesebb töltelék anyagot tartalmaznak, ezért az áruk is magasabb. Viszont egy egész elfogadható minőségű festéket kapunk a pénzünkért. Ilyen festék a magyar festékgyártó, a Pannoncolor olajfestékei, én legtöbbször ezeket használom.
-
legkiválóbb minőségű festékek a „kézműves” technikával készült olajfestékek. Klasszikus receptek alapján, válogatott alapanyagokból, kis mennyiségekben előállított festékek. Szinte 100%-os a pigment tartalmuk, nincsen benne hozzá adott töltelék anyag. Az áruk igen borsos, de nagyon jó minőségű anyagért megéri a több pénzt kiadni. Ilyen, ami nálunk Magyarországon is elérhető a belga Blockx festékei. Aki festészettel foglalkozik érdemes kipróbálnia, szembe tűnő lesz a különbség.