Forma–1 és én – avagy egy festő a száguldó cirkusz árnyékában

2025.04.18
Senna szobra Imolában (2014), olaj, kasírozott vászon, 40*30 cm
Senna szobra Imolában (2014), olaj, kasírozott vászon, 40*30 cm

Kelt Mosonmagyaróváron, egy napfényes reggelen, kávéscsésze mellett. Be kell vallanom valamit: nem vagyok egy nagy sofőr. Autóvezetés közben rendszerint nem érzem magam egyenrangúnak a technikával, sokkal inkább olyan vagyok, mint egy zongorista, akit hirtelen egy traktorra ültettek. A pedálok ugyan megvannak, de valahogy mégsem jön ki belőlem a Mozart.

Ám van valami, ami újra meg újra magával ragad: a Forma–1.
Az "utazási betegségem" miatt, ha utasként ülök autóba, minden kanyarban a Jóistenbe kapaszkodom. Talán ezért is nézem annyi csodálattal azokat, akik nemhogy nem rosszul vannak a sebességtől, de valósággal táncolnak vele.

1986 – A rajongás kezdete

Az első nagy találkozásom az F1-gyel 1986 augusztusában történt. Az akkori Magyar Nagydíj – az első keleti blokkos futam – mintha csak időgépet nyitott volna a magyar nappalikban. Hirtelen más szél fújt: benzingőzös, adrenalinnal kevert nyugati szellő, amely megborzolta a Kádár-kockák függönyeit.

Tátott szájjal néztem. Nemcsak az autókat, hanem azt a világot is, amelyet eddig legfeljebb az osztrák adók vibráló, kissé ködös képei sejtettek velem.

A hősök kora

Senna. Prost. A végletek. A zsenik. Az ő csatáik nem csupán köridőkről szóltak, hanem valami mélyebb drámáról. Az emberi határokról, amelyek néha leomlanak – néha pedig kíméletlenül visszavágnak.

És akkor jött Senna tragédiája. Fájt.
Olyan fájdalom volt ez, mint mikor egy festő elveszti a fényt. Egy ideig csak az árnyék marad.

Aztán felbukkant egy új korszak: Michael Schumacher hideg német precizitással és kétségbevonhatatlan zsenialitással hozta vissza a rendet a káoszból.

Kimi – a jégember és a valóra vált bajnoki álom

De az én szívem leginkább egy másik hősért dobogott: Kimi Räikkönenért.

A "Jégember", aki legtöbbször úgy tűnt, mintha a boxrádió helyett inkább egy szaunában hallgatná a híreket. Mégis ott volt benne az a furcsa, nyers őszinteség, amit nem lehet tanítani. Fékezett indulat, szűkszavú zsenialitás – egyfajta skandináv költészet a versenypályán.

2007 – A hajszálon múló bajnoki cím

És igen, Kimi behúzta. A 2007-es bajnoki cím – hajszálon múlt, de meglett.

A 2007–2008-as évek különösen szorosak voltak, és valljuk be: botrányosak is.Ahol sok a pénz – ott lesz csalás is. Ahogy mondani szokás: "pénzt lehet csinálni" – bár mi magyarok, ugye, még mindig keressük azt a pénzt. Jó lenne már megtalálni. Ugye, te is így gondolod?

Ferrari–McLaren kémbotrány

A kémbotrány sem segített tisztábban látni. A McLarentől elvették az összes konstruktőri pontot, és bár a két zseni – Hamilton és Alonso – egymást gyötörték a csapaton belül, végül Kimi örülhetett a legvégén.

És ott volt a 2007-es Brazil Nagydíj, ahol minden eldőlt.

Hamilton volt a legesélyesebb, sőt: ha jól emlékszem, egy hatodik hellyel bebiztosíthatta volna a világbajnoki címet – már az első F1-es évében! De nem így lett.

Furcsa körülmények között a McLaren Mercedes egy fél kör erejéig megállt Louis alatt... aztán életre kelt. Ő pedig a végén csak hetedik lett – ami kevés volt. Nagyon kevés.

Kimi viszont győzött.

Úgy, hogy a boxkiállások során a Ferrari úgy intézte a kerékcseréket, hogy a hazai pályán vezető Felipe Massa átadja a győzelmet – és vele a világbajnoki címet.

A teljesen esélytelenből lett a nevető harmadik.

És hogy mi történt valójában? Az én fejemben azért megfogalmazódott valami:

lehet, hogy a FIA-nál sem akarták, hogy egy épp megbüntetett csapat pilótája kapja meg a koronát?

Talán egyszer ez is kiderül.


2008 – A legfájóbb tíz másodperc

Aztán jött 2008. Szegény Felipe Massa… kb. tíz másodpercig világbajnok volt. Aztán Hamilton megelőzte Glockot az utolsó kanyarokban. Egy pont. Ennyin múlt az egész?

És a Hungaroring... Massa Ferrarija elfüstölt az utolsó körökben. Még pár kört... csak annyi kellett volna. De ez már történelem.

2009 – A rugó, ami mindent megváltoztatott

És mintha a sors direkt újra megforgatná a tőrt: 2009. A Barichello-féle rugó – az a bizonyos harmadik, ami a Brawn Mercedesről repült, és szinte derékba törte Massa karrierjét.És nem csak az övét. Talán épp ezért Kimi sem versenyzett 2010–2011-ben.Itt maradtam a kedvencem nélkül.

Vettel – az új csillag születése

De már 2008-ban felfigyeltem egy német fiúra.
Monza. Eső. Toro Rosso.
Sebastian Vettel.
Megverte a "nagyfiúkat": Hamilton, Alonso, Räikkönen, Massa – mind ott voltak, de a csoda azé lett, akiben talán még senki nem hitt igazán. Élete első győzelme. És én ott, a képernyő előtt, tudtam: ez valami új kezdete.

2010-től neki szorítottam, és nem is hiába. Abban az évben csak a legvégén vezette a bajnokságot – de pont akkor, amikor kellett. Bajnok lett.

2021 – A dráma csúcspontja

És aztán elérkezett 2021. A szezon, amit még a festőállvány mögül is remegve követtem.

Silverstone – Hamilton odabök, Verstappen kirepül, és az angol 10 másodperc büntetést kap. Meg 25 pontot. A végén pedig… Abu Dhabi. A sors, meg a versenybírák (és talán egy kicsit a Netflix) végül úgy döntöttek: a trófea annak jár, aki megérdemli.

Verstappen világbajnok lett – és én, mint rajongó, nem is kérhettem volna többet.

És most: 2025

Most pedig itt a 2025-ös szezon, és én izgatottan figyelem, ahogy a McLaren fiatal oroszlánjai, Piastri és Norris csatáznak.

Szerintem Oscar elveri Landót – de ha mégsem, és az ifjú brit fejére kerül az F1 koronája, nem fogok szomorkodni.

De hadd mondjak valamit szívből: ha Hamilton alatt a Ferrari megtáltosodna, mint idén Kínában a sprinten, és elhozna neki még egy bajnoki címet… nos, az sporttörténelmi lenne.

És talán akkor tényleg kimondhatnánk: ő a minden idők legnagyobbja.

A bizonytalanság gyönyörűsége

De hogy mi lesz? Azt nem tudjuk. És ez benne a legjobb.

Ezért ülök le vasárnaponként, és ezért csodálom őket újra meg újra:
a gépet, az embert, és a határtalan szenvedélyt.

Hajrá F1!

Ha motorsport-ihletésű képet szeretnél…

…legyen az Senna, Hamilton, McLaren, vagy csak egy villanás a benzingőzből – keress bátran:

+36 70 332 2883
festo1971@gmail.com


Bruce McLaren emlékére (2016), olaj, kasírozott vászon, 33*70 cm.